Zilnic suntem bombardați cu reclame. Pe toate canalele: la televizor, la radio, pe internet, pe stradă sau la mall. Pretutindeni simțurile ne sunt acaparate de publicitate. Da, reclama este sufletul comerțului: aduce bani celor care apelează la promovare, dar și proprietarilor de mijloace de comunicare în masă sau de suporturi publicitare. Dacă te plimbi prin oraș n-ai cum să nu observi autobuzele viu colorate, îmbrăcate din caroserie până-n ferestre în autocolante promoționale. Ei bine, saturația de mesh-uri în culori neon aduce bani frumoși societății de transport în comun.
În ultimii trei ani, autobuzele înfășurate în reclame au adus bugetului CT Bus SA peste 1,2 milioane lei. Potrivit unor surse bine informate, în anul 2020 veniturile din reclame au totalizat peste 230.000 lei, în 2021 peste 430.000 lei, iar în 2022 s-au dublat față de 2020 și au ajuns la peste 560.000 lei. Și nici nu este de mirare, având în vedere tarifele. Nu oricui îi dă mâna să-și vadă produsul expus pe autobuz. În funcție de tipul de autovehicul și de suprafața acoperită de reclamă, prețurile variază între 150 și 350 euro pe lună, fără TVA. De precizat că CT Bus SA vinde tot ce înseamnă suprafață bună de afișaj de pe toate mijloacele, fie mobile – autobuze, microbuze, cât și fixe: tonetele de bilete. Acestea din urmă pot fi colantate pentru prețul modic de 75 euro pe lună, fără TVA, potrivit datelor furnizate de site-ul CT Bus SA.
CT Bus vinde tot
Mai există și publicitatea indoor, panourile vitrate de lângă uși, mânerele de susținere pentru călători sau harta CiTy Tour cu obiective turistice, care se poate oferi gratuit tuturor călătorilor din autobuzele supraetajate (n.r. eu am călătorit, dar n-am primit). Pentru expunerea produsului pe harta Constanței se plătește între 500 și 1.000 euro, în funcție de suprafața machetată. Cele mai ieftine sunt afișele de interior format A3 și A4, care costă 5, respectiv 3 euro pe lună. Până și biletele pot deveni mici fluturași publicitari contra sumei corespunzătoare.
Ar mai fi de adăugat că în autobuze există și LCD-uri pe care rulează diferite informații, de unde, de pildă, ne zâmbea duios în campania trecută fostul primar, Decebal Făgădău. Acestea nu sunt scoase la mezat, se pare, fiind probabil rezervate altor zâmbete ce ne vor intoxica în perioada următoare.
Directorul provizoriu: ″Acoperim cheltuielile de funcționare‶
Pentru a afla în ce se investesc sumele câștigate de pe urma afișajului publicitar de pe autobuze și microbuze l-am contactat telefonic pe șeful mijloacelor de transport în comun. Directorul General provizoriu Aristide-Cătălin Dumitrache, neafiliat politic, după cum ni-l prezintă site-ul CT Bus, ne-a răspuns doar prin SMS că ″veniturile se folosesc pentru a acoperi cheltuieli de funcționare: motorină, energie electrică, piese, salarii‶. ″E un concept simplu, clasic. Nu au o destinație specială‶, a conchis directorul.
Dacă ne făceam iluzii că banii ar fi investiți simbolic într-o direcție ″verde‶ – o mașină electrică sau hibrid, cu mai puține noxe, sau, de ce nu, într-un spațiu verde destinat călătorilor asfixiați de gazele de eșapament prin stații, acestea ne-au fost risipite brusc.