Patronii Regional Air Services Tuzla și-au văzut visul cu ochii: aerodromul pe care societatea îl administrează va deveni aeroport în toată regula. Compania a pus mâna pe un „jack-pot” din fonduri europene, din care va investi în primă fază nu mai puțin de 13 milioane de euro. Cu acești bani va fi modernizată și dezvoltată întreaga infrastructură existentă la Tuzla.
Este vorba, mai exact, despre suma de 64.514.196,26 lei pe care RAS Tuzla i-a obținut prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020. Potrivit anunțului de participare publicat în Sistemul Electronic de Achiziții Publice, obiectul contractului îl constituie prestarea de servicii de proiectare, asistență tehnică, respectiv execuție lucrări, furnizare utilaje, echipamente și dotări, probe tehnologice și pregătire personal de exploatare. Contractul de servicii de proiectare și execuție a lucrărilor vizează servicii de proiectare – elaborarea proiectului tehnic, a detaliilor de execuție și asistența tehnică din partea proiectantului pe perioada derulării lucrărilor. Contractul include și execuția de construcții pe suprafața de mișcare aeroportuară, instalații de balizaj luminos, drum perimetral de securitate, gard, sistem de supraveghere cu televiziune în circuit închis pentru gardul perimetral, turn de control, furnizare echipamente tehnologice, inclusiv montajul, utilaje și dotări.
Construcții și instalații de peste 60 milioane lei
Din suma totală, proiectarea va costa 2.150.347 lei, execuția efectivă a lucrărilor 61.812.478 lei, iar utilajele și echipamentele tehnologice 908.082 lei. În anunțul de participare la licitație se mai precizează că utilajele, echipamentele și dotările fac parte integrantă din obiectul complex al contractului de lucrări și sunt strans legate de construcțiile și instalațiile executate. Durata maximă de proiectare și execuție a lucrărilor acceptate de către autoritatea contractantă este de 22 luni, din care 6 luni să dureze proiectarea și 16 luni execuția lucrărilor. Garanția investițiilor efectuate va fi de minim 60 de luni.
În anunț se mai precizează că valoarea cheltuielilor diverse si neprevăzute nu este inclusă în valoarea estimată a achiziției. Cu alte cuvinte, suma la care se ridică întreaga investiție ar putea crește, mai ales că RAS are de unde plăti, având în vedere faptul că anul trecut a anunțat că valoarea finanțării obținute se cifrează la peste 83 milioane lei. Precizăm că, în 2016, printr-un memoriu alcătuit de o societate de avocatură, RAS Tuzla solicita lui Dan Costescu, ministru al Transporturilor în Guvernul Cioloș, o finanțare de la stat în valoare de nu mai puțin de 20 milioane euro. Iată, așadar, că la o distanță de patru ani rugămințile patronilor aerodromului au fost ascultate.
Accesul la fonduri publice, blocat inițial
„(…) până în prezent, pe parcursul a 9 (nouă) ani, în ciuda a numeroase memorii, accesul Aeroportului Tuzla la finanțare a fost în permanență blocat, în timp ce restul aeroporturilor din România au beneficiat de finanțare de ordinul zecilor și sutelor de milioane de euro, în mod necondiționat și fără eforturi birocratice, doar pentru că dețineau capital de stat. Prin finanțarea masivă a tuturor aeroporturilor de stat din România, Aeroportul Tuzla a fost pus într-o poziție extrem de dezavantajată, iar dacă această situație se va perpetua în următorii 14 ani, Aeroportul Tuzla riscă să fie eliminat în mod deliberat de pe piața serviciilor. Performanțele Aeroportului Tuzla au fost obținute până în prezent cu eforturi uriașe, fără finanțare publică, iar aceste performanțe nu pot fi ignorate și cu atât mai mult nu pot fi sancționate de către autorități. Dezvoltarea economică aduce beneficii întregii societăți, iar economia naționala nu înseamnă doar sectorul de stat. Autoritățile au obligația să ia toate măsurile pentru a încuraja dezvoltarea economică, indiferent de forma de proprietate, astfel încât accesul tuturor operatorilor economici la piața serviciilor să fie asigurat în condiții nediscriminatorii – așa cum impune legislația europeană. Având în vedere aceste aspecte, vă solicităm să reconsiderați atât proiectul de Ordonanţă de Urgenţă cât și Master Planul General de Transport, în scopul conformării acestor documente la prevederile constituționale și europene și al eliminării elementelor care conduc la distorsiunea mediului concurențial.”, se arată în documentul trimis Ministerului Transporturilor pe 7 iunie 2016 de către RAS Tuzla.
Cifre de afaceri uriașe
Potrivit datelor furnizate de Registrul Comerțului, RAS Tuzla este deținută în proporție de 50/50 de către pilotul Adrian Ștefan Vasilache, director comercial al aeroportului și de SC Regional Air Suport SRL. Societatea din urmă aparține omului de afaceri Dorin Ivașcu, care deține mai multe afaceri în domeniu, și, care, potrivit ziuanews.ro, ar dori ca aeroportul din Tuzla să devină unul internațional, la concurență cu serviciile oferite de Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu.
De menționat că afacerea deținută de Adrian Vasilache și Dorin Ivașcu este una extrem de profitabilă. În ultimii ani, cifrele de afaceri au fost uriașe, în medie sărind de 40 de milioane de lei anual, exceptând 2020 când clienții au fost mai reținuți din cauza pandemiei.
Manuela LUNGU-MOLDOVEANU