Autobuzele CT BUS au reînceput să circule în această seară, la ora 20.00. Butoiul de pulbere pe care ședea bunul mers al transportului în comun din Constanța a fost dezamorsat prin creșteri salariale. Angajații CT BUS au făcut puțin pressing la primar, au pus în mișcare sindicaliști, sau, mai bine zis, sindicaliștii i-au pus pe ei în repaus, și au câștigat.
Ei bine, după negocieri care au durat trei luni și care au culminat astăzi cu o criză majoră ce i-a afectat pe toți constănțenii care nu au alternativă la transportul în comun, angajații CT BUS au căzut la pace cu reprezentanții conducerii companiei.
Potrivit consilierului local Mihai Ochiuleț, reprezentant al AGA a CT BUS SA, în urma negocierilor demarate în jurul orei 10.00, s-a stabilit: majorarea salariilor de bază brute cu 200 lei începând cu 1 ianuarie 2022 și încă o majorare, în același cuantum, de la data de întâi a lunii următoare aprobării bugetului de venituri și cheltuieli al CT BUS SA pentru anul 2022. De la aceeași dată, salariilor de bază brute ale angajaților CT BUS li se vor adăuga lunar următoarele sporuri: 10% pentru șoferii de autobuz, 5% pentru mecanici și 3% pentru personalul TESA. De precizat că personalul din conducere nu va beneficia de aceste sporuri denumite de sindicaliști ca „sporuri de muncă grea”.
O a patra creștere salarială a fost stabilită pentru 1 septembrie 2022, dată la care angajații CT BUS vor mai primi lunar 150 lei la salariul de bază brut. Sindicatele au fost reprezentate la negocieri de Daniel Toma, președinte al Sindicatului Liber Transport în Comun Constanța și Radu-Bogdan Gheorghe, președinte al Sindicatului Profesional al Transportatorilor și Activităților Conexe Constanța.
Șeful CT BUS: ″Nu se scumpesc călătoriile‶
În urma acestor creșteri salariale, apare întrebarea firească dacă se vor majora prețurile la bilete și abonamente. Contactat telefonic, Aristide Cătălin Dumitrache, directorul general al CT BUS, a negat această posibilitate. ″Ajustarea tarifelor nu influențează parametrii contractului. Ne vom strădui să găsim bani‶, a declarant șeful CT BUS referitor la creșterile salariale.
Atitudinea primarului, diplomație sau neimplicare?
Poate vă întrebați ce rol a avut primarul Constanței, Vergil Chițac, în toată această scenetă cu final fericit pentru angajații CT BUS. Ei bine, alesul Constanței a ales, cel puțin la prima vedere, o atitudine non-combat în rezolvarea situației. Întrebat înainte de aflarea deznodământului dacă mâine vor circula autobuzele, primarul ne-a declarat: „Negociază cei din CA cu ei.”.
Sindicaliștii s-au arătat dezamăgiți de atitudinea primarului, care nu s-a implicat direct în discuții. ″Cred că domul primar putea avea deschiderea să participe la discuții‶, a afirmat Daniel Toma.
Câteva precizări
Iată cum arătau veniturile angajaților CT BUS înainte de aceste indexări!
Șoferi:
Salariul de bază lunar brut: 3.400, majorat la 3.600 începând cu 1 octombrie 2021.
Salariul mediu brut: 6.563 lei
Venitul mediu net (include tichete vouchere): 4.316 lei.
Ateliere mentenanță (mecanici):
Salariul mediu brut: 5.065 lei
Salariul mediu net: 2.932 lei
Venitul mediu net (include tichete vouchere): 3.444 lei
La acestea se adaugă și orele suplimentare.
Media orelor prestate suplimentar de către șoferii de autobuz în 2020 a fost de 40 de ore/lună, iar în primele 9 luni ale lui 2021, de 49 de ore/lună. Potrivit unor reprezentanți ai CT BUS, orele suplimentare ar mai aduce lunar, în medie, un venit de aproximativ 2.000 lei șoferilor de autobuz.
De precizat, că angajații CT BUS iau anual vouchere de vacanță în valoare de 1.450 lei, prime de sărbători de 500 lei impozabili și un salariu mediu pe societate primă pentru nașterea unui copil, conform declarațiilor lui Daniel Toma.
Programul unui șofer de autobuz se desfășoară în două ture: 5.15-12.30 și 12.30-00.00.