Ziar editat de SC VLP Media Crew SRL
© 2021 Salut, Dobrogea! - Ziar de informare și atitudine

Contact:

Director: Manuela LUNGU-MOLDOVEANU

Credit foto: Radu Aramă

În timp ce reprezentanții Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) afirmă că ″doar o minune‶ ar putea face ca podul suspendat de la Brăila să fie gata până la finele anului, s-ar părea că este nevoie de o minune și mai mare pentru ca traficul rutier să nu se blocheze în zona Măcin, după darea lui în folosință.

Mai avem o lună până la finalul anului și se pare că termenul privind deschiderea traficului pe podul susendat peste Dunăre nu va fi respectat de constructor. În timp ce șefii CNAIR și reprezentanții constructorului își aruncă pisica de la unii la alții, acuzându-se reciproc de nerespectarea termenului, instanța s-a pronunțat recent în acest caz.

Potrivit adevărul.ro, judecătorii Curții de Apel București au dat verdictul definitiv într-unul din procesele deschise de WeBuild, constructorul italian al podului de la Brăila. Magistrații au întors verdictul primei instanțe și au decis ca CNAIR să plătească daune de aproape 6 milioane de euro. Instanța a dispus efectuarea mai multor expertize. Magistrații au vrut să știe dacă CNAIR a verificat documentele de proiectare în termenele stabilite în contractul încheiat cu firma italiană și dacă a întârziat proiectul tehnic de execuție. Concluzia a fost că lucrările la podul de la Brăila au fost întârziate din cauza CNAIR, care nu a efectuat la timp procedurile amintite.

Banii pentru Centura Măcin au fost alocați de acum trei ani

În acest context în care podul nu va fi gata până la finalul anului, dar nici nu va mai dura ani până ce va fi străbătut de mașini, mai există o necunoscută în ecuație. Este vorba despre șoseaua de centură a orașului Măcin, pentru care au fost alocați bani încă de acum trei ani, dar care nu este încă nici la stadiul de proiect, putem spune, pentru că nu există până în momentul de față nici măcar un proiect tehnic. Cu alte cuvinte, de execuție nici nu poate fi vorba prea curând. ″Suntem la faza de SF (n.r. studiu de fezabilitate)‶, ne-a declarat primarul orașului Măcin, Gheorghe Văcaru. Deși susține că a reușit să adune 80% din documentația necesară pentru acest stadiu, edilul pare depășit de situație și este somat săptămânal să se prezinte la minister (n.r. Ministerul Transporturilor), care pare să nu mai aibă răbdare, deoarece banii pentru această centură ocolitoare au fost alocați încă de acum trei ani.

″O parte din bani îi avem. Poate să vină și mâine un audit, un leuț n-am cheltuit de acolo. Decât pe studii și pe avize. Banii au venit de la bugetul de stat pe o hotărâre de Guvern, pe situații de urgență. Ne-au dat atunci aproape șapte milioane de euro. De la minister ne-au zis, dom‵le noi nu bazăm pe banii ăștia, să-i opriți de exproprieri, iluminat, accesorii‶, a adăugat edilul, precizând că valoarea totală a investiției șoselei ocolitoare a orașului va fi probabil dublă.

Birocrația bat-o vina!

Piedica principală care l-a ținut pe primarul Văcaru departe de împlinirea acestui vis pentru măcineni – a unei artere care să le preia tot traficul greu din centrul orașului – pare să fie, după spusele sale, birocrația. Piedicile sunt chiar mai multe. Unele dintre ele cât se poate de concrete. Printre acestea: stâlpii de curent electric de pe culoarul viitoarei șosele.

″Acum am semnat un studiu de eliberare teren. Enelul este în proiectare, am înțeles că durează 30 de zile pentru linia de medii (n.r. medie tensiune) și 90 de zile pentru linia de înaltă (n.r. înaltă tensiune). Un stâlp de înaltă tensiune îl ridică pentru că e prea jos și mediile le îngroapă pe culoar. Iar noi nu putem intabula culoarul fără auditul siguranței rutiere pe care îl obținem de la RAR. Deja am fost de două-trei ori la minister, ne-am mai clarificat‶, ne-a declarat mai-marele orașului Măcin. Edilul a adăugat că devizul lucrărilor a fost actualizat cu noile prețuri, prin hotărâre de consiliu. ″Mai avem să aprobăm culoarul de exproprieri și să-i dăm drumul la treabă: proiectare cu execuție.‶, a adăugat primarul. Urmează ca autoritatea locală să încheie un protocol cu CNAIR, care îi va ajuta cu documentația de atribuire, iar Primăria Măcin va face licitația.

Văcaru: ″Într-un fel mă bucur pentru podul ăsta‶

″Într-un fel mă bucur pentru podul ăsta, pentru că e o investiție mare, și câștigă orașul la investiția asta, foarte mult câștigă. Până la urmă e poarta de intrare în Dobrogea. S-au și suprapus toate odată: avem reabilitare drumuri, reabilitare apă și canal și exact pe străzile astea, culmea! Și pe DN și pe DE.‶, a adăugat Gheorghe Văcaru. Până una-alta, locuitorii din Măcin se bucură de faptul că se fac săpături pe aceste artere principale care traversează orașul pentru că tir-urile încetinesc și nu le mai zguduie casele. Ce se va întâmpla după ce podul va fi gata, având în vedere faptul că sunt două variante de descărcare pe malul tulcean – Jijila și Măcin, iar cea de la Măcin este calea mai scurtă spre Constanța – nimeni nu știe. Mai este o enigmă: Dobrogea Expres sau drumul expres Constanța-Tulcea. Dar asta e deja o altă poveste ce pare la fel de fără sfârșit.

Share:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *