Și-a început cariera în administrație în 2008 și se află la cel de-al treilea mandat în fruntea administrației județene. Horia Teodorescu, președintele Consiliului Județean Tulcea și candidat al PSD pentru un nou mandat la șefia instituției pe care o reprezintă din 2012, are ca principal obiectiv realizarea drumului expres ce va lega Tulcea de Constanța și de restul țării. ″De obicei, eu când am propus ceva pentru județul Tulcea și nu numai, am reușit! (…) Fac o promisiune în fața lumii că acest drum va fi în execuție când eu voi termina mandatul ăsta.‶, afirmă Horia Teodorescu
– Manuela Lungu: Să începem cu o scurtă carte de vizită. Știu că ați intrat în administrație în anul 2008.
– Horia Teodorescu: Da, efectiv în zona de administrație am intrat în 2008 ca și parlamentar, deputat. În 2012 am intrat în cursa electorală pentru funcția de președinte al Consiliului Județean Tulcea pe care am și câștigat-o. Ulterior am mai câștigat încă două mandate, sunt la al treilea mandat pe care îl voi încheia în toamnă și bineînțeles candidat pentru un nou mandat, pentru încă patru ani, la funcția de președinte al Consiliului Județean Tulcea. Deci mă duc către al patrulea, dacă, bineînțeles, electorii din Tulcea îmi vor da încă un gir de încredere și eu sper că așa va fi.
– M.L.: Spuneți-mi cum v-ați decis să vă continuați misiunea?
– H.T: Nu a fost o decizie ușoară. Știți foarte bine că la un moment dat mă hotărâsem să închei cu trei mandate activitatea din administrație, mă gândeam la un moment dat să merg pe lista de la parlamentare, dar mai multe proiecte, mai multe discuții, avute atât cu conducerea PSD, și mă refer la conducerea centrală, cât și cu colegii și alți factori, mi-au dat curajul și încrederea să mai candidez pentru un nou și ultim mandat. Ar fi culmea măcar să mă gândesc că aș mai vrea vreun mandat de președinte. Dar, poate cel mai important lucru, sau unul dintre factorii care au contribuit la decizia finală, a fost dat de câteva investiții pe care vreau să le fac, foarte importante pentru județul Tulcea. De obicei eu când am propus ceva pentru județul Tulcea și nu numai, am reușit.
″Fac o promisiune în fața lumii, că acest drum va fi execuție când voi termina mandatul‶
Nu prea am promis și n-am făcut decât cinci din zece, mă refer la promisiuni. Da, a rămas una singură: drumul expres Pod-Tulcea-Constanța, o investiție care știu că este greu de susținut, dar vitală pentru dezvoltarea județului Tulcea, a Dobrogei și a Constanței. Vorbesc de Dobrogea pentru că va traversa de la Nord la Sud județul și va duce la dezvoltare, așa cum – am făcut o comparație – Podul lui Anghel Saligny a dezvoltat Constanța, și cine se uită puțin în istorie vede ce era Constanța înainte de pod și cum a devenit Constanța ca și dezvoltare după pod. Mai sunt și alte investiții conexe importante, sunt domenii pe care eu le-am plasat în primele investiții pe care eu am vrut să le fac pentru pentru județul Tulcea pentru că erau unele de importanță maximală: vezi port, vezi aeroport, podul de peste Dunăre, faleza și multe altele, spitalul, de fapt spitalele, drumurile județene, sunt multe. Sunt multe și în zona de cultură și de învățământ, de asta spun eu, sunt foarte multe investiții pe care le-am realizat, dar parcă nimic nu este împlinit dacă n-avem și drumul expres care să ne lege de țară. Acesta a fost un motiv. Știu că pot să fac, am abilitatea privind susținerea unor invesții pentru zona noastră, știu cum se face pentru că fac administrație de atâta timp și fac o promisiune în fața lumii că acest drum va fi execuție când eu voi termina mandatul ăsta. Nu spun că peste un an va fi în execuție pentru că știu care sunt etapele de ars, trebuie derulate și studiile de fezabilitate și așa mai departe.
– M.L: Ce alte proiecte vedeți ca fiind prioritare în viitorul mandat?
– H.T.: Susținerea în continuare a mediului de afaceri e o chestie foarte importantă. Vreau să văd finalizate investițiile cu care eu mă mândresc, până la urmă este o muncă în spate, a mea și a aparatului Consiliul Județean, și mă refer aici la Spitalul Județean de Urgență care este în lucru, Sala Sporturilor care este de asemenea în lucru. Mai vreau să construim un Centru Cultural Multietnic pentru că noi avem cu ce să ne lăudăm în acest domeniu. La Tulcea nu avem decât Teatrul ″Jean Bart‶ care este mult prea puțin pentru ceea ce înseamnă oferta culturală pe care Tulcea și Constanța o pot oferi turiștilor care vin. De asemenea, mai am neterminate câteva drumuri din totalul de kilometri reabilitați, avem 260 de km drumuri județene reabilitate. Chiar zilele acestea începe modernizarea drumului 222M care leagă Grindu de drumul național în proximitatea Galațiului. Mai era încă o mică bucată de drum, o realizăm și pe asta și tot în două luni de zile începem licitația pentru un alt drum, 222F, care leagă Sarighiol de Deal de Rahmanu și atunci pot să spun că județul Tulcea este un județ care nu mai are vreun drum județean nereabilitat, nemodernizat. Și aici provoc pe oricine să facă o competiție între județe, să vedem care poate să se compare cu Tulcea ca și infrastructura rutieră modernizată în totalitate, pentru că ajungem la 300 km din cei 600. Adică ceilalți erau buni, au fost refăcuți tot cu fonduri de-a lungul timpului, dar în ultimii patru ani am reabilitat 300, deci jumătate din trama drumurilor județene, ceea ce este extraordinar.
– M.L.: Aș vrea să revenim un pic la drumul expres Tulcea-Constanța și să vă întreb dacă există susținerea necesară pentru acest proiect. Care sunt semnalele de la centru cu privire la această investiție atât de importantă pentru județ și pentru Dobrogea?
– H.T.: Eu de-a lungul timpului am avut susținere. Susținerea asta nu vine din neant, așa, iar dacă explici factorului de decizie importanța și mai ai și darul ăsta să nu lași lucrurile, să treacă o săptămână fără să te duci să-ți susții cauza, pentru că atunci riști să pierzi… Nu, eu când mi-am pus în cap, știu că am susținerea, îmi trebuie doar mie determinarea să nu uit în fiecare săptămână că trebuie să aduc în actualitate drumul expres. Nu-l iau de la zero, el a fost lucrat și este la stadiu de studiu de fezabilitate, și tronsonul Pod-Tulcea și tronsonul Tulcea-Constanța, dar undeva acolo lucrurile s-au împotmolit. Repet, poate și eu n-am fost atât de determinat, având multe alte proiecte l-am lăsat, poate merge de la sine. Nu merge de la sine. Dacă cineva de la Tulcea și cineva de la Constanța, asta însemnând președinții de consilii județene, cu toți parlamentarii, fiecare câți are, mergem la factorul decizie și spunem: da, nu poți să intri pe podul de peste Dunăre cu trei drumuri expres, să-l încarci și în partea astălaltă să ieși pe două benzi… Este un lucru normal, firesc și obligatoriu de făcut, numai că noi trebuie să explicăm această chestie și credeți-mă că avem toată susținerea și avem și știința să ne găsim susținerea.
– M.L.: Deci este important să fie un efort comun, un consens, indiferent de culoarea politică…
– H.T.: Indiferent de culoarea politică. După data de 9 iunie, culoarea politică dispare. Din punctul meu de vedere. Pentru un om rațional, când vrei să dezvolți insula Dobrogei, eu îi spun insulă, pentru că suntem înconjurați de apă, între ghilimele, deci dacă vrem, oricare ar fi, că este doctorul Grasa, că este Florin Mitroi, trebuie să fie un efort unidirecțional. Mă cunosc cu toți foarte bine. Nu putem decât să tragem într-o direcție și să facem acest lucru, oricare ar fi câștigător la Consiliul Județean Constanța. Sper ca eu să fiu cel de la Tulcea.
– M.L.: Spuneți-mi care este stadiul investițiilor la spital, pentru că ați menționat mai devreme…
– H.T.: Spitalul Județean Tulcea este unul dintre spitalele județene norocoase pentru că a avut posibilitatea să acceseze pe fonduri europene sume importante pentru modernizarea spitalului, ambulatoriului, vorbesc de investițiile importante, de extindere cu încă două corpuri de clădire, cu modernizarea saloanelor, cu aparatură de ultimă generație. Deci la anul, în toamnă, am mai și spus, invit la Tulcea toată presa dobrogeană ca să se confirme ceea ce eu spun: va fi unul dintre spitalele moderne, nu vreau să spun că va fi unul dintre cele mai moderne, va fi unul dintre spitalele moderne ale României, cu aparatură de ultimă generație, cu cinci blocuri operatorii. Da, știu că o să mi se pună o întrebare delicată: Și cu medicii ce facem?
– M.L.: Chiar așa, cu medicii ce facem?
– H.T.: Da, este datoria noastră să găsim soluțiile prin care Spitalul Județean de Urgență Tulcea să devină atractiv pentru medici și, până la urmă, facilitățile pe care le oferi, colateral de profesia în sine pe care trebuie să o practice, trebuie să le facem și pe acestea. Noi le facem și acum, dar în proiect urmează câteva blocuri ANL pentru tineri și pentru medici, cu specificație foarte clară. Întrebarea asta mi se pune și la aeroport. Ai făcut aeroport, dar avioanele? Așa mi se pune și de medici. Faci spitalul, dar medicii? Nu, dacă vrei, dacă ești determinat și ești hotărât și știi să te duci acolo unde trebuie, eu cred că nimic pe pământul ăsta nu este de nerealizat sau de nefăcut. Dacă ai hotărâre să duci lucrurile la bun sfârșit, or mie mi-au ieșit toate, adică nu m-am împiedicat, poți face multe. În viața asta când am spus chit că stau legat de clanța premierului sau a președintelui sau a unui ministru, nici nu mă interesează, când vreau să fac ceva, fac. Mă sprijin foarte mult și pe parteneriatul Constanței. Eu sper ca dintre cei doi, nu vreau nici să pronunț care, dintre doctorul Grasa și Florin Mitroi, unul va ieși. Care va fi, să fie sănătos, dar cu mine sigur va avea o colaborare foarte strânsă.
– M.L.: Când va fi gata Sala Polivalentă? Vor fi competiții, concerte, evenimente la Tulcea?
– H.T.: Sala Polivalentă este o altă realizare, zic eu, de excepție, atât prin lucrarea în sine – ea va fi, îmi place să-i spun, o Allianz Arena în miniatură, pentru că așa are forma și tot aspectul exterior – dar și având în vedere că este singura sala în momentul de față din România cu două terenuri suprapuse, unul de antrenament și cel de joc deasupra, o sală cu 4.600 de locuri. Este cam la 50% în execuție, se lucrează, noi vrem să-i facem inaugurarea la anul în vară. Pentru că partea grea de infrastructură într-un mediu neprietenos, și mă refer la nivelul apei pluviale și apa subterană, a trecut, suntem pe altă zonă unde lucrurile merg mult mai rapid. Sunt multe lucruri pe care le facem. La Tulcea s-au făcut lucruri, spun eu, de o importanță extraordinară pentru județul nostru și dacă mai realizăm și ceea ce ne-am propus noi, lucrurile vor sta foarte bine.
″Începe reabilitarea drumului Sarighiol de Deal-Rahmanu‶
Avem acum, v-am spus, încă un drum pe care îl începem, cam din iulie, este vorba de drumul de la Sarighiol de Deal la Rahmanu. Deci noi am terminat partea de infrastructură grea. Ceea ce mă interesează pe mine să fac acum, pe noi Consiliul Județean, este să ne îndreptăm cât mai mult către om. Mă refer la tot ce înseamnă serviciile de sănătate, serviciile sociale, să ne îndreptăm atât către copiii mici – grădinițe, către spații pentru viața în sine a omului din municipiul Tulcea – locuri de distracție, parcuri de distracții, trebuie să umplem într-un fel sau altul viața, atât a tulceanului, cât și a copiilor tulcenilor. Pentru că, într-adevăr, suntem puțin restanțieri la acest capitol, deficitari, mai ales în municipiul Tulcea.
″Mai am o provocare: Vreau să schimb în bine municipiul Tulcea.‶
Da, și mai este o provocare a mea dacă dă Dumnezeu să am un partener lucrativ la Primăria Municipiului Tulcea, să schimb și să pot contribui la schimbarea în bine a municipiului Tulcea pentru că sunt probleme și acolo, probleme care nu au fost rezolvate în timp din motive pe care nu vreau să le discut acum, care au început să se miște, dar cred că trebuie o abordare mult mai înțeleaptă, mult mai amplă și cu decizii care într-adevăr să creeze o altă imagine orașului Tulcea. Am început noi cu faleza, am început cu Sala Sporturilor, am început cu Muzeul de Artă și Etnografie, am început cu alte școli, cu alte muzee, Consiliul Județean care n-are nicio…, mă rog, ar trebui altcineva să se ocupe de zona asta. Dar până la urmă eu sunt dispus să fac parteneriat cu oricine, repet, culoarea politică nu mă interesează. Patru ani de zile trebuie să uiți de cine ești și ce culoare ai, dar să dea Dumnezeu să găsesc parteneri care să își dorească să colaboreze administrativ cu Consiliul Județean și cu Primăria Tulcea. Îmi doresc să fie altcineva primar, spun chestia asta pentru că n-am avut o colaborare de niciun fel, dar să trecem peste asta că nu e momentul să spunem lucruri care nu s-au întâmplat.
– M.L.: Cum veți sprijini turismul? Ce aveți în vedere ca proiecte pentru Deltă și, este un nou punct de interes în ultimii ani pe harta județului Tulcea, Munții Măcin?
– H.T.: Sunt mai multe puncte de atracție pe pe harta turismului tulcean, Munții Măcin este un punct mai nou și mai puțin explorat. Eu le spun la toți când vorbesc despre județul Tulcea, că lumea se raportează la Deltă. Păi nu știți câte frumuseți are județul Tulcea. Și Constanța, de altfel. Și nu sunt promovate nici la Constanța. Toată lumea știe de litoral, Marea Neagră, plajă, Mamaia și gata. Da, așa este Munții Măcinului este o zonă foarte frumoasă, care merită promovată. S-a dezvoltat foarte bine și foarte frumos, armonios, zona Jurilovca. Încep să se miște lucrurile bine și pe zona Murighiolului ca și poartă de intrare în Delta Dunării. Noi am făcut faleza la Tulcea, poarta de intrare în Deltă, ca să nu-ți fie rușine, să ne mândrim.
″Am făcut partea de infrastructură, acum ne mutăm atenția către om. Sume importante se vor duce către locuitorii Deltei.‶
Da, dacă trecem la un nivel macro, nu ne raportăm doar la puncte de atracție sau investiții realizate, cred că în Delta Dunării, și așa am și gândit în momentul de față, pe noua finanțare europeană, sume importante se vor duce către locuitorii Deltei Dunării. Vorbesc de mediul de afaceri, că sunt pensiuni, că sunt cetățeni în sine, pentru a nu deteriora până la urmă turismul, pentru că el trebuie să păstreze și din tradiționalul locului. Nu cred că ne trebuie hoteluri Sheraton în Delta Dunării, dar pensiuni de 4-5 margarete, stele, ce or fi ele, chiar ne trebuie cât mai multe. Noi nu avem o capacitate de primire maximală în Delta Dunării, este limitată la, pare-mi-se, să nu greșesc, în jur de 10.000 de locuri în totalitate în interiorul Deltei Dunări. Deci pe zona mediului de afaceri din interiorul Deltei Dunării trebuie să avem grijă să diseminăm informațiile către locuitori. Este foarte greu, eu am trăit un ciclu financiar de bani europeni și știu ce înseamnă, ei trebuie să sprijiniți om cu om. Pentru că e o zonă în care informația ajunge mai greu, oamenii sunt reticenți și așa mai departe. Noi, ca și administrație județeană, le-am pus la dispoziție toată infrastructura. Ajungi în Deltă și prin aer, pe aeroport, am făcut porturile, s-au făcut, inclusiv de către autoritățile locale, inclusiv Portul Mahmudia, Portul Jurilovca, Portul Murighiol, Sfântu Gheorghe, Tulcea. Deja noi am făcut primii pași prin infrastructură astfel încât turistul să ajungă facil la Tulcea pe toate direcțiile. Că am făcut drumuri, că s-a făcut podul, mai era drumul expres. Deci noi am făcut partea de infrastructură grea, restul, acum, exact ce-am spus, trebuie să ne mutăm atenția către om, către agentul economic, către locuitorii Deltei și către toți locuitorii județului și ai orașului Tulcea. Deci aici este partea de implicare socială, către oameni, către copii, către agenții economici. Susținerea agentului economic într-un județ este enorm de importantă. Noi am făcut-o și până acum, dar ea trebuie continuată, ca Tulcea să devină un județ prosper. Și când ne uităm pe venitul brut pe cap de locuitor, ca să ne uităm undeva de la jumătatea clasamentului în sus trebuie să mai lucrăm.
– M.L.: Care este mesajul dumneavoastră pentru alegători, pentru tulceni?
– H.T.: E un slogan al meu: Să mergem împreună înainte pentru că mulți vorbesc, puțin fac. Și mai am eu o vorbă care spune așa: Oameni buni, îmi doresc să mergem împreună pentru că doar faptele fac diferența.
Comandat de Partidul Social Democrat – Organizația Județeană Tulcea
Executat de SC VLP Media Crew SRL
CUI mandatar financiar 21240002