După ce în vară au izgonit turiștii de pe plaja aflată în dreptul propritetății lor, patronii de la Hotelul Alcor din stațiunea Mamaia au recidivat: și-au gonit și angajații. Oamenii au fost dați afară fără preaviz și fără ca măcar să fie anunțați în prealabil. Cât despre salarii, la încheierea socotelilor au primit din partea patronatului o mare țeapă.
După ce și-au văzut sacii în car și i-au muncit toată vara ca pe sclavii de pe plantație, la începutul lunii septembrie, în primele zile de toamnă, șefii unității hoteliere au început să se descotorosească de angajați. Oamenii au fost dați afară unul câte unul, intempestiv. Fără preaviz și fără nici o discuție prealabilă. Pur și simplu au fost anunțați că din acel moment nu mai este nevoie de ei și trebuie să plece acasă. Având în vedere faptul că relațiile contractuale au fost încheiate brusc, angajații și-au cerut lichidarea. Mulți dintre ei erau veniți la muncă sezonieră din diferite colțuri ale țării și nici bani pentru drum nu aveau, ca să poată ajunge acasă.
Autosechestrat ca să nu ajungă în stradă
Este și cazul lui Marian Șolea zis Chelu, din Brașov, care a muncit toată vara la Alcor ca ospătar. ″Pe 13 septembrie, când eram de tură, au venit și ne-au anunțat pe la 17.30, pe mine și pe încă o colegă, să ne facem bagajele și să plecăm, că în jumătate de oră se închide hotelul. Patronii de la Alcor dețin și Hotelul Dorna, iar noi, angajații, pe perioada sezonului, am fost cazați la Dorna. Le-am spus atunci să-mi facă lichidarea și plec. Au refuzat. Pentru că era destul de târziu și nici nu aveam bani de drum sau de cazare în altă parte, m-am baricadat în cameră. Am stat două zile acolo până ce mi-au dat o parte din bani ca să pot pleca. Gândiți-vă că două zile nu am putut să ies din cameră. Am stat sechestrat acolo pentru că dacă ieșeam, încuiau în urma mea și rămâneam pe străzi. Am apelat la niște prieteni să-mi aducă apă și mâncare‶, ne-a declarat ospătarul, care în urmă cu câteva zile mai avea de recuperat o bună parte din bani.
″În loc de 5.000 am primit jumătate‶
Acuzații grave vin și din partea bucătarului. Omul afirmă că a primit zilele acestea doar jumătate din salariul la care se înțelesese cu patronii. ″Sunt bucătarul de la Alcor și Dorna. Nu sunt un bucătar oarecare, sunt specialist în bucătarie românească și internațională cu experiență de 26 de ani, nu e nimic ce nu știu să fac. Eu și soția am ținut tot hotelul. Și ea este tot bucătar. Lucram în fiecare zi de la 5.00 la 12.00 noaptea. Am avut ofertă să plec în Franța pe 2.800 de euro, dar s-au rugat de mine să rămân. Doamna Paula (n.r. nora investitorului Alcor) s-a oferit să-mi plătească un salariu bun numai ca să rămân și acum ei mă cheamă să vin de la Ploiești să-mi dea o mare țeapă. Trebuia să primesc 5.000 de lei și am primit doar jumătate. Vă dați seama că suntem și noi oameni, avem de plătit facturi la gaze, electricitate. Ne bazam pe acești bani. Și acum ce facem? Și-au bătut joc de noi, au niște caractere josnice, dar Dumnezeu nu-i rabdă!‶, ne-a declarat bucătarul Pardalian Răducu.
Ciorba refiartă face… economie
″Pe 10 septembrie, după ce a plecat grupul de 240 de persoane din hotel, după micul dejun, a venit și ne-a zis că nu mai este nevoie de noi. Așa brusc. Am trecut prin multe acolo. Mă puneau să fierb mâncarea din nou ca să o servim clienților, să facem economie, să nu mai facem alta, dar am refuzat‶, a mai spus bucătarul.
Și alți foști angajați reclamă comportamentul abuziv al patronilor Alcor. ″Așa procedează în fiecare toamnă, dau oamenii afară fără preaviz. Sunt josnici, nu merită să aibă hotel pe litoralul românesc. Tăierile de salarii pe neanunțate și întârzierile cu banii sunt specialitatea lor. A trebuit să reclamăm la ITM ca să ne luăm banii. Eu mai aveam de recuperat un salariu întreg. Și-au luat microbuze și mașini la ei, la Giurgiu, și nouă nu ne dădeau salariile. Ei sunt stăpâni de scalvi. Am auzit de la colegi că anul acesta comportamentul lor s-a agravat. Au o contabilă la Giurgiu ceva de speriat, care se ocupă de toate ingineriile financiare. E Satana pe pământ. Face tot ce îi zic patronii. Vă dați seama că bagă contabilele la înaintare. Cred că fac spălare de bani. Noi trăiam cu teroare când venea vorbă să întrebăm de salarii. Au rămas plângând, cu buza umflată, și colegii tineri. Mulți nici nu aveau 18 ani și lucrau dublu decât prevede legea. Ce ore suplimentare! Nici nu știu dacă și-au luat măcar salariul‶, ne-a declarat Flori, o fostă angajată de la patiserie.
Minorii aduc profit. Muncă multă și bani puțini
Oamenii susțin că de același tratament au avut parte și angajații veniți din alte țări precum Nepal sau India. Țeapa nu ține cont de naționalitate. O fostă contabilă confirmă că angajarea minorilor este una dintre cele mai profitabile strategii pentru conservarea veniturilor firmei. ″Copiii munceau și câte 12-14-16 ore, față de cele șase câte sunt prevăzute legal. Veneau inspectori în controale și la 12 noaptea și îi găseau acolo. Nu știu cum motivau prezența lor la acea oră târzie‶, a precizat fosta contabilă. Așadar, patronii de la Alcor și Dorna sunt cunoștințe mai vechi ale oamenilor puși să verifice respectarea legii. Însă de ce nu a luat nimeni nici o măsură rămâne un mister.
Angajată: ″Eram ca sclavii‶
″Eu am făcut discopatie lombară din cauză că am cărat greutăți care nu aveau legătură cu meseria mea. Pe furtună și pe ploaie mă trimiteau pe plajă să sap gropi ca să îngrop umbrelele pline cu ciment. Acum nu vor să ne dea salariile. Vor să ne oprească banii pentru că nu a ieșit stocul bine. Nimeni nu a semnat nimic ce ține de marfă. Nu a avut nimeni gestiune în primire‶, ne-a declarat o altă angajată care s-a lovit de comportamentul abuziv al șefilor de la Alcor.
″Nu și-au apreciat niciodată angajații. Din câte știu sunt numărul unu la reclamații făcute la ITM. Atât vocabularul, cât și comportamentul lor lasă de dorit. Se purtau cu noi ca și cu sclavii, mai aveau puțin și ne biciuiau. Sau ca la Auschwitz‶, a adăugat femeia.
Sufletul rămâne tânăr
Angajații susțin și că Gheorghe Cusă, în vârstă de 72 de ani, investitorul – cel care a cumpărat inițial Hotelul Alcor, ar avea un comportament nepotrivit față de angajatele tinere, cărora le solicită diferite favoruri pentru a le găsi o funcție mai înaltă care să le scutească de munca de jos.
Fiul său, George Cusă, este nașul de cununie al lui Gabi Bădălau, fiul fostului ministru al Economiei, căsătorit și între timp divorțat de constănțeanca Claudia Pătrășcanu. În prezent, SC Complex Alcor SA îl are ca administrator pe Cornel Cusă, celălalt fiu al lui Gheorghe Cusă, prins anul trecut la volan sub influența drogurilor. De precizat că SC Complex Alcor SA are ca unic asociat societatea Inter Prodcus SRL, în care părțile sociale sunt deținute 100% de Cornel Cusă.
Septuagenarul Gheorghe Cusă este supranumit Regele Asfaltului sau Regele Șoselelor – cum îl poreclesc angajații – pentru contractele pe bandă rulantă obținute de la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, prin firma Gecor SRL Călugăreani. În 2017, a câştigat, prin firma Anastamar Construct, un contract de 24,51 milioane lei pentru deszăpezirea a trei loturi din subordinea Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Bucureşti şi a altor trei loturi din autostrăzile A1, A2 si A3.
Gheorghe Cusă: ″Bârfe și răutăți‶
Contactat telefonic, Gheorghe Cusă a respins toate acuzațiile angajaților și le-a catalogat drept ″bârfe‶ și ″răutăți‶. El susține că oamenii și-ar fi primit drepturile salariale prevăzute în contractul de muncă, cât despre înțelegerile extra-salariale, pentru că ar fi promis salarii mai mari la negru, potrivit angajaților, investitorul a ridicat din umeri. ″Vă dați seama că noi avem o mulțime de angajați, nu știu despre toate aceste detalii. Ce pot să vă spun este că nu e nimic adevărat, oamenii și-au luat banii‶, a subliniat Cusă. El a respins și acuzațiile potrivit cărora ar fi încercat să promită funcții mai bune angajatelor tinere în schimbul unor favoruri. ″Vă dați seama că, la vârsta mea, de 72 de ani, sunt ca și copiii mei. Cum aș putea să fac acest lucru. Pentru mine toți angajații de la Alcor sunt ca o familie‶, a spus el.
Directorul economic a decis să oprească banii ca să recupereze din pierderi
După discuția cu Gheorghe Cusă am fost contactați telefonic de directorul economic al Complexului Alcor, Ana Gălăteanu, care susține că ideea de a opri banii oamenilor a fost a ei, pentru că firma a înregistrat pierderi. ″S-au găsit niște sume lipsă și l-am informat pe domnul Cusă, dar dumnealui nu a fost de acord să le oprim banii oamenilor‶, a spus Gălăteanu, care a ridicat din umeri când i-am replicat că oamenii nu aveau gestiune. La fel și legat de banii pe concediul neefectuat pe care oamenii sunt îndreptățiți să îi primească. ″Acestea sunt problemele noastre interne. Vă dați seama că într-un hotel se perindă sute de angajați‶, a adăugat ea.
Rețeta succesului e rentabilă: profit net de 1.198.090 lei
În 2021 Complexul Alcor nu a ieșit deloc în pierdere. Potrivit datelor financiare, societatea a avut o cifră de afaceri de 4.879.898 lei și un profit net de 1.198.090 lei.
Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) Constanța s-a confruntat după încheierea sezonului estival cu o avalanșă de plângeri din partea muncitorilor sezonieri, care reclamă atitudinea abuzivă a angajatorilor din turism care vor să profite de pe urma lor. ″Avem două plângeri venite din partea angajaților acestui complex hotelier, una din luna mai, pentru hărțuire în care o doamnă reclamă un comportament neadecvat, că i s-ar fi vorbit urât, și una de pe 4 septembrie, din partea unui agent de pază, care reclamă că nu și-a primit banii. Vom verifica situația de acolo, iar pe această cale îi îndemn pe toți cei care se simt nedreptățiți să apeleze la sprijinul nostru‶, ne-a declarat Marian Becheanu, inspectorul șef al ITM Constanța.
Nu i-a pus nimeni la punct
În luna iulie, ziarul ″Salut, Dobrogea!‶ semnala atitudinea abuzivă și discreționară a soției lui Gheorghe Cusă, care gonea de pe plaja din dreptul Alcor turiștii care nu erau cazați acolo, susținând aberant că este proprietară pe plajă și pe o bucată din Marea Neagră. Iată detaliile aici:
Atunci au fost sesizate atât Administrația Bazinală de Apă Dobrogea Litoral, cât și Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor. În urma verificărilor demarate de cele două instituții, hotelierii au fost sancționați cu avertisment pentru că nu asigurau suprafața de nisip destinată turiștilor cu prosopul. Adică, în urma celor relatate de noi, au pățit fix nimic. Na-da! Vom reveni.
1 Comment