Atmosferă încărcată de emoție și magie sâmbătă după-amiază, la Muzeul de Artă Constanța. Un recital de muzică barocă marca Radu Făgărășan i-a purtat pe iubitorii de artă înapoi în timp, pe vremea lui Farinelli.
Concertul, realizat în cele mai mici detalii de bas-baritonul Radu Făgărășan, care face parte din colectivul profesoral al Facultății de Arte a Universității ″Ovidius‶, a impresionat ca de fiecare dată publicul. Și asta pentru că spectacolele puse în scenă de către Radu Făgărășan lasă o impresie aparte asupra auditoriului, care are ocazia nu doar să audă arii celebre de operă, ci să și vadă vestimentații de scenă cu totul și cu totul speciale. Nici de această dată artistul, deja cunoscut pentru creativitatea sa și în materie de design vestimentar, nu a dezamăgit. Costumul ales pentru această întâlnire cu publicul a fost unul all-black, de inspirație barocă și accente moderne, în contrast cu cel alb purtat în a doua parte a spectacolului de tânara balerină Viviana Bonculescu, partenera sa de scenă.
″Una Fantasia Barocca‶
Din echipa care a creat magie în sala centrală a Muzeului de Artă Constanța a făcut parte și de această dată, coregrafa Geta Răvdan Huncanu, dar și pianista Natalia Gribinic. Spectacolul denumit sugestiv ″Una Fantasia Barocca‶ s-a derulat sub acompaniamentul Cvartetului ″Pontica‶, alcătuit din: Ioana Crudu – vioară, Dumitru Porcescu – vioară, Simion Crudu – violă și Anca Scarlat – violoncel. Concertul a fost prezentat de soprana Florența Marinescu, mentorul protagonistului.
″Pentru public este de fiecare dată o surpriză. Pentru mine, în calitatea mea de formator al lui Radu Făgărășan, ca profesor de oratoriu-lied de la Conservatorul Universității Transilvania din Brașov, este ceva firesc. Este o devenire a lui treptată, o devenire pentru o scenă liberală, o scenă fără convenții, o scenă care îi permite să abordeze un repertoriu extrem de variat. Este un intelectual muzical, este o persoană extrem de rafinată și asta impune și o compoziție repertorială adecvată, care este extrem de dificilă.‶, ne-a declarat Florența Marinescu.
Florența Marinescu: „Teatrul de Operă ar trebui să-l solicite foarte des”
Celebra soprană a subliniat faptul că un artist de talia lui Radu Făgărășan ar trebui să se afle mai des în luminile rampei, iar astfel de concerte să nu fie doar evenimente sporadice, ci o obișnuință în programul Operei locale.
″Aici apare o contradicție între anvergura lui, personalitatea lui artistică și regimul care nu-i oferă un statut pe măsura posibilităților artei sale și pe măsura oferirii către public a unui spectacol de excepție, pentru că actualii dirijori, directori de teatre nu mai sunt interesați să ‹‹pescuiască››‶ valorile, să le adune, să le descopere, să le promoveze. Acum există liniștea că banul public vine de la instituțiile statului și accesarea unor astfel de personalități li se pare neinteresantă. Cum s-ar zice la noi, la români, scapă cine poate, or repertoriul pe care-l abordează Radu Corneliu Făgărășan, personalitatea lui artistică, cultura lui, preocupările lui extrem de diversificate în arta scenică, în arta vestimentației, în stilistica interpretării se regăsesc doar în felul în care-și pune în valoare studenții. În rest, scena este suferindă de pe urma absenței lui într-un teatru de operă care în mod normal ar trebui să-l solicite ‹‹abuziv›› la cât are de dăruit el pentru publicul meloman.‶, a subliniat celebra soprană.
″Am vrut să opresc timpul pentru o clipă. Poate că am reușit‶
Prin spectacolul pus în scenă în weekend, Radu Făgărășan și-a propus să-și răpească publicul din cotidianul în care este ancorat și să-l poarte către o lume magică: cea a cântăreților de muzică barocă de secol XVII.
″Este un public elitist cel care înțelege și pătrunde această muzică. Publicul care nu știe, nu cunoaste această artă, atunci când ascultă, când vede un astfel de concert-spectacol, rămâne inevitabil impresionat. Maniera de abordare de atunci, din epoca Barocului muzical, numit stilul galant, era pentru înalta societate ceva obișnuit. Publicul din ziua de azi, poate să ‹‹atingă›› acea frecvență, doar atunci când este redată la adevărata ei valoare estetică. Ceea ce am vrut să realizez, să transmit prin fantezia de față, are de fapt, un singur răspuns, o singură cheie: am vrut pentru o clipă să creez iluzia opririi timpului și spațiului. Spectatorul, când vine, aude și vede concertul, să nu știe în ce timp și în ce spațiu se află, să fie bulversat. Poate că am reușit.‶, ne-a declarat Radu Făgărășan.
Multe dintre fragmentele interpretate sâmbătă fac parte dintr-un spectacol mai amplu, Baroque Dystopia, care au fost reorchestrate într-o manieră modernă. Pentru a-și menține forța și frumusețea vocii, bas-baritonul ne-a declarat că exersează zilnic, ca într-un sport de performanță. ″Eu așa am spus tot timpul, și le spun și studenților, că este un sport cântatul. Trebuie să ai antrenamentul zilnic al vocii pentru că asta îți dă lejeritate, flexibilitate, altfel te poticnești și nu poți să duci la capăt un astfel de concert.‶, a precizat artistul.
Sursa foto: Marian Adochiței
2 Comments